Tips voor werken als Kwaliteit, Arbo en Milieu Manager

VERANDERMANAGER

Wanneer je in een zeer technische omgeving werkt, is het gemakkelijk om het gevoel te hebben dat iedereen de technologie beter begrijpt dan jij. Maar zelfs als u geen geavanceerde graad hebt in uw vakgebied, kunt u de kracht van uw unieke talenten en ervaring gebruiken om anderen te helpen. Als Arbo- en milieumanager (verandermanager) werk je namelijk elke dag met mensen. Je weet wat hen gelukkig of gestrest maakt. Je begrijpt hun verwachtingen en angsten. En bovenal begrijp je hun context en hun individuele behoeften en mogelijkheden. Werken in een zeer technische omgeving vereist dat leiders beschikken over uitstekende probleemoplossende vaardigheden en een grondig begrip van hoe verschillende elementen in elkaar passen. Als u een kans ziet om anderen te helpen hun doeltreffendheid te verbeteren, dan is het de moeite waard om verder te onderzoeken…

Observeer wat er gebeurt.

Je kunt iemand niet echt helpen als je niet weet waar hij mee worstelt. De eerste stap bij het werken in een omgeving met hoge niveaus van technische complexiteit is dus observeren wat er om je heen gebeurt.

Wees eerst eerlijk over je eigen kennisniveau. Het is gemakkelijk om te zeggen dat je de belangrijkste punten begrijpt zonder echt in detail te weten wat er aan de hand is.

Begin vervolgens andere mensen in uw team op te merken. Waar worstelen ze mee? Wat doen ze graag? Welke aspecten van hun werk stellen hen het meest op hun gemak? Wat kunt u doen om hen te helpen?

Een van de belangrijkste dingen die u kunt doen is luisteren. Als een collega worstelt met een vereiste, of een probleem wil oplossen maar niet weet waar te beginnen, let dan op. Misschien ontdekt u wel iets waardoor mensen hun vaardigheden en vertrouwen kunnen vergroten.

Vraag om feedback en begrijp waarom de dingen zijn zoals ze zijn.

Vragen om feedback is niet alleen leuk om te doen. Het kan een van de nuttigste manieren zijn om anderen te helpen.

Soms kun je anderen helpen een probleem op te lossen door hen gewoon om de oplossing te vragen. Als een collega vastzit met een technisch probleem, vraag hem dan wat hij nodig heeft. U kunt verrast zijn door het antwoord. Het probleem kan immers op een heel andere manier worden opgelost dan je zou denken.

Wanneer u oplossingen aanbiedt, zorg er dan wel voor dat u feedback vraagt over de beslissing. Misschien gaat u ervan uit dat uw oplossing de beste is, maar anderen hebben misschien een ander perspectief.

Ten slotte, laat het niet bij één feedbacksessie. Houd het gesprek gaande. Blijf oplossingen aanbieden en oplossingen die afwijken van wat u als de beste aanneemt.

Blijf op de hoogte van veranderingen en nieuwe normen in uw omgeving.

Als u werkt op een gebied waar technische normen vaak veranderen, moet u uzelf op de hoogte houden. Op die manier kunt u oplossingen bieden die inspelen op de huidige normen en wetten, terwijl u ook ruimte maakt voor de veranderingen die komen gaan.

De beste manier om dit te doen is manieren te vinden om op de hoogte te blijven buiten het lezen van artikelen. Misschien kunt u op uw afdeling leesgroepen opzetten of manieren vinden om inzichten met uw team te delen, zoals virtuele vergaderingen.

Zoek daarnaast manieren om nieuwe normen en wetten te integreren, vooral die welke uw teamleden helpen om professioneel te groeien. U kunt dit doen door mentor- of trainingsprogramma's op te zetten of door teamleden de kans te geven om training te krijgen van andere organisaties.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *